
The director of the Security-Information Agency,
Bratislav Gašić, sued investigative portal and
OCCRP partner KRIK for publishing an article
reporting on the allegations made against him by
at the trial of prominent underworld figure Zoran
Jotić Jotka. The lawsuit alleges that the publication
of that article directly damaged Gašić's honor and
reputation, due to the malicious interpretation of
what was said by journalist Milica Vojinović. During
the mentioned trial, the recording of a wiretapped
conversation of one of the accused was released, in
which it is claimed that Jotić was protected
because Bratislav Gašić was on his payroll. The
lawsuit alleges that the purportedly incorrect
interpretation published by KRIK caused Gašić
mental and physical anguish, with Gašić stating
that the media "must be aware of limits they have
to respect". The editor of KRIK denied the
allegations that the article they published violated
legal norms or professional and ethical codes,
revealing that Gašić was asked to comment, but
refused to answer journalists` questions and give
his view of the situation. Given the amount of
damages requested is half a million RSD, this
lawsuit is an obvious continuation of the new
trend of SLAPP lawsuits against journalists who
express criticism about the actions of the current
government or point out potential violations of
the law and abuses of public office. This
endangers the work of independent journalists ,
and excessively high lawsuits endanger the
financial existence of the media.

The security of the Linglong car tyre factory in
Zrenjanin obstructed the work of and later
attacked a team of Dutch journalists while
they were trying to take a statement from
activist Ivan Živkov. On that occasion, the
private security hired by the Chinese investor
tried to dissuade journalists with the Dutch
outlet Nederlands Omroep Stichting from
filming the statement, explaining that it was
forbidden to film within the factory complex,
even though they were meant to film in a public
area 100 m from the factory gate. They further
tried to prevent the journalists from doing
their job by jumping in between the camera
and the activist who was supposed to make the
statement. It all culminated with security
physically pushing the journalist and shoving
away their equipment. At the same time,
security employees took photos of the present
journalists, as well as their cars and license
plates. No police officers were present during
the incident. This attack represents a direct
violation of both media freedoms, but also an
indirect violation of activists' freedom to
express their views in a public space.

M A Y  7  -  2 0 ,  2 0 2 1

Freedom of expression -
Director of the Security-
Information Agency sues
journalists

THREE  FREEDOMS  UNDER  THE
MAGNIFYING  GLASS

Cases of violations of basic human rights in Serbia May 7 - 20, 2021

Dutch journalists
attacked by factory
security

https://www.krik.rs/gasic-tuzio-krik-trazi-pola-miliona-dinara/
https://www.krik.rs/politicke-veze-krusevacke-kriminalne-grupe-gasic-kod-jotke-na-kazanu/
https://nova.rs/vesti/drustvo/obezbedjenje-linglonga-u-zrenjaninu-napalo-holandske-novinare/


Fascist and threatening graffiti appeared on the
walls of the cultural center "Magacin" (Warehouse)
and the Creative Educational Center for Persons
with Disabilities, which is why the initiative
"Don’t Let Belgrade D(r)own" demanded that the
competent authorities remove them immediately.
In addition to drawing fascist symbols on the walls
of these institutions, graffiti with the inscription
"We are waiting for you" also appeared, but it
remains to be investigated whether this message is
intended for the artists using these spaces or
whether it is directed at another group. 

M A Y  7  -  2 0 ,  2 0 2 1

Freedom of association -
Fascist and threatening
graffiti on the walls of a
Belgrade CSO

Freedom of assembly -
Criminal complaints filed
against park protesters
Criminal charges were filed against three civil
activists from Leskovac due to their alleged
violation of epidemiological measures during the
pandemic. They stand accused of organizing
protests against the investor who planned to build
in the area where a local park is currently located.
One of the activists against whom the charge was
filed, Aleksandar Rangelov, stated that the charges
are baseless, as the protests were a spontaneous
gathering of citizens and neighbors from
surrounding buildings, and thus there is no place to
talk of any responsibility for the organization of the
protest. Furthermore, the gatherings were held
respecting all epidemiological restrictions. 
 Charges were also filed against two professional
residential supervisors who had previously filed
objections to the urbanism plan foreseeing this
construction project. This case’s particularity lays
in the fact that the investors, that is the owners of
the company carrying out the projects, are also
employed lawyers in the legal office that filed the
charges. The choice of citizens against whom the
charges have been filed indicates the issue is not
a genuine concern for public health but rather an
intent to suppress freedom of association and
prevent citizens from expressing their opinions
on decisions that are of immediate importance to
their everyday life.

Member of Parliament
calls for protesters to be
followed
During a session of the National Assembly of
the Republic of Serbia, Socialist Party member
Snežana Paunović appealed to the Ministry of
the Interior to keep track of protest organizers
and participants, as well as to conduct security
assessments following which, in case a risk was
determined to exist, certain gatherings could be
banned. On that occasion, she also appealed to
the police to conduct regular ID checks of
protest participants. It is especially worrying
that such a statement appealing for restrictions
on freedom of assembly came from an MP of the
ruling majority, during a National Assembly
session, and that such a proposal has not been
adequately answered nor rejected by other MPs.
This statement is in line with the ever more
frequent restrictions on freedom of assembly in
Serbia, and might represent a warning
heralding further deterioration of freedoms in
this area. 

https://beta.rs/vesti/drustvo-vesti-srbija/145985-ndmbgd-fasisticki-grafiti-na-zgradi-kulturnog-centra
https://rs.n1info.com/vesti/protiv-organizatora-protesta-koji-brane-park-u-leskovcu-podnete-krivicne-prijave/
https://nova.rs/vesti/politika/poslanica-sps-trazila-da-se-prate-organizatori-protesta/


MONITORING

M A Y  7  -  2 0 ,  2 0 2 1

Euronews Serbia starts operations, flouting media
laws and strategy

A ceremony was held in Belgrade on the occasion of the French Euronews television starting operations
in Serbia in cooperation with Telekom Serbia, the franchise holder of that television. Back in 2019,
Civic Initiatives warned the domestic and international public that this was a violation of media laws
in Serbia, as well as the then draft of the new Media Strategy, which envisages the obligation of the
state to withdraw from the ownership structure of the media. Bearing in mind that this is a
franchise agreement, which retains the legal personality of the franchise holder, which in this case
is Telekom, a company which is majority-owned by the state, there remains a reasonable suspicion
that the law has been violated, especially since the Law on Public Information and Media explicitly
prescribes that a state-owned enterprise must not be the owner nor participate in the ownership
structure of the media. Telekom Srbija has rejected such allegations, and has offered an explanation
that this legal restriction does not apply to them, bearing in mind that this company is not being
financed from the budget, and instead secures its financing by placing shares on the market like other
joint-stock companies. This thesis is also favored by the Regulatory Body for Electronic Media (REM),
which issued a broadcasting license to Euronews Serbia in September 2020, in which it referred to the
argumentation by which the Ministry of Information explained their granting approval for the
broadcasting of Arena Sport television. According to this argumentation,  there is no legal obstacle for
the state participation in the capital of Telekom, considering that it is an open joint-stock company.

https://www.danas.rs/drustvo/pocinje-sa-radom-euronews-u-srbiji/
https://www.gradjanske.org/drzava-srbija-i-euronews-krse-zakon/

