
DATE: 3-4/03/2022

ELECTIONS
UNDER THE 
MAGNIFYING 
GLASS

30 days
until the
elections

42
human
rights
violations

The Three Freedoms Platform will monitor and record
all irregularities in public information and the election
process on a daily basis, and send its reports to the
international community and the interested public.

Media Regulator Criticizes N1 TV
Over Documentary about Aleksandar

Vucic



The Council of the Regulatory Body for
Electronic Media (REM) adopted a report
on the supervision of a documentary
series on the political engagement of
Aleksandar Vucic and the ruling SNS,
called "Decade of Power", which was
broadcast on N1 television. REM
published a statement saying that the
author's approach to the topic was in line
with the "broad narrative" aimed at “giving
the viewer the conviction that the years in
which the current President of the
Republic held some of his previous
political functions were, in the same time,
years of general decline and collapse of
Serbia in all fields". It is stated that the
value commitment in relation to Vucic in
this show is "extremely unfavorable and
marked by political intolerance and
consists entirely of political and moral
disqualifications, to which the choice of
interlocutors in the show is adjusted." 

The conclusions state that there have been
violations of several provisions governing
the behavior of the media and called on
media service providers not to present
"content that leads to the creation of
intolerance, political tensions and divisions
in society." N1 TV said that the show was
guided by facts that no one disputed, and
that the media should not ignore the facts
in order to create "false equality between
individuals." They state that the analysis of
REM "is a matter of taste and the right to
an opinion" and that the show did not
violate any regulations. It is stated that the
regulations enable free flow of information
and editorial policy without censorship,
that N1 TV continues with objective and
impartial reporting, and that "election
campaigns cannot be an excuse to stop
journalism, when, according to REM, the
media should be megaphones of political
parties ”.

http://www.rem.rs/sr/arhiva/vesti/2022/03/saopstenje-saveta-rem-a-povodom-usvajanja-izvestaja-o-programskom-sadrzaju-tv-n1-decenija-vlasti#gsc.tab=0
https://www.danas.rs/vesti/drustvo/n1-o-saopstenju-rem-izborna-kampanja-nije-izgovor-za-onemogucavanje-novinarstva/


DATE: 3-4/03/2022

“Sovereignists” Continue to Target
Civil Society

The presidential candidate of the
"Sovereignists", Branka Stamenkovic,
published a video in which civil society
organizations are being targeted
again. A video published on March 2,
2022, on the candidate's Twitter page,
states that "Serbia's national interest is
greatly endangered by non-
governmental organizations financed by
foreign governments and outrageously
rich individuals like Soros and
Rockefeller." Stamenkovic states that
the money that "entered" Serbia in the
last 30 years was used for the
"promotion of auto-chauvinism", and
that it is necessary to find a way for
“Serbia to fight with this subtle and
dangerous indoctrination". We remind
you that Sasa Radulovic, the leader of
the political party Enough is Enough,
which is part of the "Sovereignists"
coalition, previously targeted civil
society organizations, stating that they
are financed by global corporations and
foreign governments, which "buy" and
"enslave" Serbia.

https://twitter.com/BrankaStamenkov/status/1498929630308405248?t=8IJFoymBL38BCLD4uKh0Lw&s=09
https://twitter.com/SasaRadulovich/status/1496097534921617408
https://twitter.com/SasaRadulovich/status/1496097534921617408

